a) Yrittäjyyspedagogiikka
Oppimateriaali
Arene. (2018). Korkeakoulujen yrittäjyyssuositukset. https://www.arene.fi/wp-content/uploads/Raportit/2018/Yritt%C3%A4jyyssuositukset/Yritt%C3%A4jyyssuositukset%20korkeakouluille%202018.pdf
Kiikeri, P., & Potinkara, H. (2021). Yrittäjyyspedagogiikan äärellä, jakso 1. Mitä on yrittäjyyspedagogiikka? Haaga-Helia eSignals. https://esignals.fi/kategoria/pedagogiikka/yrittajyyspedagogiikan-aarella-jakso-1/#581ca7b8
Potinkara, H. (2021). Uskalla innostua. Opettajan opas yrittäjyysosaamiseen. Suomen Yrittäjät. https://www.yrittajat.fi/wp-content/uploads/2021/07/sy_opettajan_opas_yrittajyysosaamiseen.pdf
Suomen Yrittäjät. (2021). Opettajan opas yrittäjyyspedagogiikkaan. https://www.yrittajat.fi/wp-content/uploads/2021/07/sy_opettajan_opas_yrittajyyspedagogiikkaan_a4.pdf
Tukeva oppimateriaali
Bacigalupo, K., Punie, & Van den brande, L. (2016). EntreComp: The Entrepreneurship Competence Framework. European Commission. https://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/handle/JRC101581
Huusko, M., Vettenniemi, J., Hievanen, R., Tuurnas, A., Hietala, R., Kolhinen, J., & Ruskovaara, E. (2018) Yrittämään oppii yrittämällä – Yrittäjyys ammatillisessa koulutuksessa ja korkeakouluissa -arviointi. Karvin julkaisu 25/2018. https://karvi.fi/publication/yrittamaan-oppii-yrittamalla-yrittajyys-am…
Kiikeri, P & Potinkara, H. (2021) Yrittäjyyspedagogiikan äärellä. 14-jaksoa. Podcast –sarja. https://esignals.fi/kategoria/pedagogiikka/yrittajyyspedagogiikan-aarella-jakso-2/?vs_q=Yritt%C3%A4jyyspedagogiikan+%C3%A4%C3%A4rell%C3%A4%3A&vs_id=0
Nuori yrittäjyys Ry. (2021). Vuosi yrittäjänä. Suomen Yrittäjät. https://vuosiyrittajana.fi/
Nuorten yrittäjyys ja talous NYT. (2023). Oppimateriaaleja kaikille kouluasteille -
Ideoita ja työkaluja työelämä-, yrittäjyys- ja taloustaitojen opetukseen. https://nuortennyt.fi/opettajille/
Opetushallitus. (2023). Oman talouden hallinta ja suunnittelu. Tietoja ja tehtäviä 2. asteelle. https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/oman-talouden-hallinta-ja-suunnittelu
Opetus- ja kulttuuriministeriö. (2017). Yrittäjyyslinjaukset koulutukseen.
https://okm.fi/documents/1410845/4363643/yrittajyyslinjaukset-koulutukseen-okm-2017.pdf/dd81b6e7-888e-45e4-8c08-40d0d5a5277e/yrittajyyslinjaukset-koulutukseen-okm-2017.pdf?t=1490695669000
Yes Ry. (2021). Yes – verkoston materiaalit. https://yesverkosto.fi/materiaalit
Yksityisyrittäjäin säätiö. (2021). Tralla-yrittäjyyskasvatusportaali. https://tralla.fi/
Mitä on yrittäjyyskasvatus? | Opetushallitus (oph.fi)
b) Erityinen tuki
Oppimateriaali
Honkanen, E., Kangasaho, M. (2023, 13.11). Orientaatio erityinen tuki ammatillisessa koulutuksessa. Haaga-Helia Ammatillinen opettajakorkeakoulu. https://video.haaga-helia.fi/media/Ammatillisen+opettajan+kehitysohjelma/0_8nir7mbb
Honkanen, E., Kangasaho, M. & Nuutila, L. (2019). Erityisen tuen muodot ja mahdollisuudet ammatillisessa koulutuksessa. Teoksessa H. Kotila (toim.), Ammatilliseksi opettajaksi (ss. 100–109). Haaga-Helia ammattikorkeakoulu. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/267681/ammatilliseksiopettajaksi.pdf?sequence=1&isAl
Honkanen, E. (2023). Vinkkejä opetukseen korkeakoulussa– kaikki oppivat. Haaga-Helia ammattikorkeakoulu. https://julkaisut.haaga-helia.fi/vinkkeja-opetukseen-korkeakoulussa-kaikki-oppivat/
Määttä, S. (2022, 14.12). Oppimisvaikeudet ja motivaatio. Opetushallitus. LUKILOKI – Oivalluksia luku- ja kirjoitustaitojen opettamiseen ja tukemiseen. https://www.youtube.com/watch?v=Dm9ghlpEOpo
Villa, T., Vuorio, N., & Boltar, L. (toim.) (2018). Ohjaajan opas sujuvamman opiskelun tukemiseen. Kuntoutussäätiö. https://kuntoutussaatio.fi/assets/files/2018/10/VANU-OHJAAJIEN-OPAS-KUNTOUTUSSAATIO.pdf
Villa, T., Vuorio, N., & Boltar, L. (toim.) (2018). Opas sujuvampaan opiskeluun – Opiskelijan käsikirja. Kuntoutussäätiö. https://oppimisvaikeus.fi/assets/files/2018/10/Opas-sujuvampaan-opiskel…
Tukeva oppimateriaali
Bask. S., Honkanen, E., & Nuutila, L. (toim.) (2023). Moninaisia kohtaamisia ja oivalluksia. Kehitetään yhdessä erityisen tuen käytäntöjä! Haaga-Helia julkaisut 1/2023. Haaga-Helia ammattikorkeakoulu. https://julkaisut.haaga-helia.fi/erkat-2022/
Jatkuvan oppimisen ja työllisyyden palvelukeskus. (2023). Jokaisen osaaminen näkyviin. Aikuisten oppimisen vaikeudet, kouluttautuminen ja työelämä. Jatkuvan oppimisen ja työllisyyden palvelukeskuksen julkaisuja 3/2023.https://backend.jotpa.fi/sites/default/files/documents/Jokaisen%20osaaminen%20n%C3%A4kyviin%20-%20Aikuisten%20oppimisen%20vaikeudet%2C%20kouluttautuminen%20ja%20ty%C3%B6el%C3%A4m%C3%A4_Jotpa_2023%20%283%29.pdf
Roiha, A., & Polso, J. (2023). (uud. painos). Onnistu eriyttämisessä. Toimivan opetuksen opas. PS-Kustannus.
Räty, K. (2016). Erityinen tuki elinikäisen oppimisen mahdollistajana ammatillisessa aikuiskoulutuksessa. [Väitöskirja, Helsingin yliopisto] http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-51-1962-9
Savikuja, T., Happo, I., Talonen, E., & Virtanen, P. (toim.) (2024). Erityisen tukevia menetelmiä. Tietoa ja konkretiaa ammatilliseen koulutukseen. PS-Kustannus.
c) Kansainvälisyysosaaminen
Oppimateriaali
Suhonen, R., Cantell, H., Rajala, A., & Kallioniemi, A. (2023). Opettajien näkemyksiä globaalien aiheiden käsittelystä toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa Suomessa. Ammattikasvatuksen aikakauskirja, 24(4), 46–63. https://doi.org/10.54329/akakk.125877
Vanhanen-Nuutinen, L. (2022). Suosituksista käytäntöön – kansainvälisyysosaamisen kehittäminen korkeakouluissa. eSignals PRO. http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022031824105
Teeri, T. (2019). Jokaiselle mahdollisuus kansainvälistymiseen. Helsinki: Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2019:15. https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/161526
Tukeva oppimateriaali
Honkanen-Korhonen, R., Laiho, P., Niemi, J., Saastamoinen, K. Salmenkangas, M., & Serratti, T. (2023) Tule hyvä kakku! Työkaluja sukupuolten tasa-arvon luovaan käsittelyyn. Metropolia Ammattikorkeakoulu. https://www.theseus.fi/handle/10024/794590
JAMK. (2021). Monikulttuurisen ohjauksen työkalupakki. https://oppimateriaalit.jamk.fi/fi/monikulttuuriohjaus/monikulttuurisen-ohjauksen-tyokalupakki/
Korkala, S. (2021). Virtuaalisen kansainvälisyyden muodot ja osaaminen toisen asteen oppilaitoksissa. Raportit ja selvitykset 2021:3. https://www.oph.fi/fi/tilastot-jajulkaisut/julkaisut/virtuaalisenkansai…
Opetushallitus. (2021). Erasmus+ -ohjelma: uusi ohjelmakausi 2021–2027.
Opetushallitus. (2024). Mitä on koulujen kansainvälisyys? Opetushallitus, Helsinki.
https://www.oph.fi/fi/opettajat-ja-kasvattajat/mita-koulujen-kansainvalisyys
d) Moninaisuusosaaminen ja inklusiivinen pedagogiikka
Oppimateriaali
Gretschel, A., Rautiainen, M., & Vanhanen-Nuutinen, L. (2023). Puheesta tekoihin - demokratia- ja ihmisoikeuskasvatuksen uusi suunta. Valtioneuvoston kanslia. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan artikkelisarja 29/2023. https://tietokayttoon.fi/documents/113169639/113170760/29-2023-Puheesta+tekoihin-demokratia-+ja+ihmisoikeuskasvatuksen+uusi+suunta.pdf/4305ce76-3c49-a267-16ed-a5a3922a411a/29-2023-Puheesta+tekoihin-demokratia-+ja+ihmisoikeuskasvatuksen+uusi+suunta.pdf?version=1.0&t=1693297211722
Honkala, S., Lempinen, M., Nousiainen, K., Onwen-Huma, H., Salo, A., & Vacker, R. (2019). Mukana! Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustyö toisella asteella. Opetushallitus. Oppaat ja käsikirjat 2019:4a https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/mukana_tasa-arvo_ja_yhdenvertaisuustyo_toisella_asteella.pdf’
Kasa, T., Kouros, K., & Skottman-Kivelä, P. (2020). Perus- ja ihmisoikeudet opetus- ja kasvatusalalla. Oikeudellinen ja pedagoginen opas alan opiskelijoille ja asiantuntijoille. Helsingin yliopisto, Kasvatustieteellinen tiedekunta. Helsinki: Unigrafia. https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/perus-_ja_ihmisoikeudet_opetus-_ja_kasvatusalalla.pdf
Takala, M., Lakkala, S. & Äikäs, A. (2020). Inklusiivisen kasvatuksen monet mahdollisuudet. Teoksessa M. Takala, A. Äikäs & S. Lakkala (toim.), Mahdoton inkluusio? Tunnista haasteet ja mahdollisuudet. PS-kustannus.
Tukeva materiaali
Haug, P. (2017). Understanding inclusive education: ideals and reality. Scandinavian Journal of Disability Research, 19(3), 206–217. http://doi.org/10.1080/15017419.2016.1224778
Juutilainen, P-K., Kaukinen, R., & Tirinen, E. (2020). Arkiesimerkki tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustyöstä ammatillisessa oppilaitoksessa. Haaga-Helia eSignals. https://esignals.fi/kategoria/pedagogiikka/arkiesimerkki-tasa-arvo-ja-y…
Kaukinen, R. (2019). Opettajan intersektionaalinen ja antirasistinen työote. Haaga-Helia eSignals. https://esignals.fi/kategoria/pedagogiikka/opettajan-intersektionaalinen-ja-antirasistinen-tyoote/#9e830325
Moua, M., & Kaukinen, R. (2020) Rasismikokemukset vaikuttavat opiskelijan mielenterveyteen. Haaga-Helia eSignals. https://esignals.fi/kategoria/vastuullisuus/rasismikokemukset-vaikuttavat-opiskelijan-eSignals. mielenterveyteen/#aa13116c
Oikeusministeriö. (2024). Yhdenvertaisuus.fi -sivusto. https://yhdenvertaisuus.fi/etusivu
Salleh-Hoddin, A., Pirih, T., & Kiiskilä, E-L. (2021) Kohti syrjimätöntä koulua. Oma oppimispäiväkirja. Rauhankasvatusinstituutti. https://rauhankasvatus.fi/kohti-syrjimatonta-koulua/
Seta Finland. (2017, 29.5). Moninaisuus on meissä! Seksuaalisen suuntautumisen ja sukupuolen moninaisuus nuorten elämässä. https://www.youtube.com/watch?v=P8K-sVpUrKs
Yle. (2022, 11.3). Rampa. Perjantai-dokkari. https://areena.yle.fi/1-50950530
e) Digipedagogiikka
Oppimateriaali
Alanko-Turunen, M. (2023). Kohti kestäviä korkeakoulupedagogisia tekoälyratkaisuja – kartoittava kirjallisuuskatsaus. eSignals Research. http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20230915127158
Huhtanen, A. (2019). Verkko-oppimisen muotoilukirja. Aalto-yliopisto & Akseli Huhtanen. https://fitech.io/app/uploads/2019/09/Verkko-oppimisen-muotoilukirja-v-…
Tervo, T., Ahola, S., & Kaitera, S. (toim.) (2023). Digitaalista pedagogiikkaa. Opettaja ja oppija muuttuvassa työskentely-ympäristössä. Oulun yliopiston oppimateriaalia. Oulun yliopisto. http://jultika.oulu.fi/files/isbn9789526238364.pdf?fbclid=IwAR09bn8IgYpdbvgRzwyjqO2lj_YbLM7qAICwrfLnLY_pPIcMsDFUEGHRJJU
Tukeva oppimateriaali
Alanko-Turunen, M., & Kock, H. (2022). Tekoäly ja oppiminen – kumpi vie kumpaa? Haaga-Helia eSignals. https://esignals.fi/kategoria/digitaalisuus/tekoaly-ja-oppiminen-kumpi-vie-kumpaa/#1c26e64c
Arene. (2023). Arenen suositukset tekoälyn hyödyntämisestä ammattikorkeakouluille. https://arene.fi/julkaisut/raportit/arenen-suositukset-tekoalyn-hyodyntamisesta-ammattikorkeakouluille/
Digi- ja väestötietovirasto. (2023). Vinkkejä tekoälypalveluiden hyödyntämiseen. https://dvv.fi/documents/16079645/110183105/Vinkkej%C3%A4+teko%C3%A4lypalveluiden+hy%C3%B6dynt%C3%A4miseen_VAHTI+hyv%C3%A4t+k%C3%A4yt%C3%A4nn%C3%B6t+-tukimateriaali_1.0.pdf/579e2114-cd10-8ae2-d157-07ca1167843a/Vinkkej%C3%A4+teko%C3%A4lypalveluiden+hy%C3%B6dynt%C3%A4miseen_VAHTI+hyv%C3%A4t+k%C3%A4yt%C3%A4nn%C3%B6t+-tukimateriaali_1.0.pdf?t=1694499789200
Euroopan komissio. (2022). Tekoälyn ja datan käyttö opetuksessa ja oppimisessa - eettiset ohjeet opettajille. Euroopan unionin julkaisutoimisto. https://op.europa.eu/fi/publication-detail/-/publication/d81a0d54-5348-11ed-92ed-01aa75ed71a1
HAMK. (2021). eAMK-verkkototeutusten laatukriteerit: suunnittelu. https://digipedaohjeet.hamk.fi/wp-content/uploads/2021/08/eamk_laatukri…
HAMK. (2021). eAMK-verkkototeutusten laatukriteerit: toteutus https://digipedaohjeet.hamk.fi/wp-content/uploads/2021/08/eamk_laatukri…
Kiikeri, P. (2021). Hymyn vaikutus positiivisen tunnetilan syntymiseen digitaalisessa vuorovaikutuksessa. eSignals Pro. https://esignals.fi/pro/2021/09/17/hymyn-vaikutus-positiivisen-tunnetilaan-syntymiseen-digitaalisessa-vuorovaikutuksessa/#0c5021cb
Marstio, T. (2020). Verkko-opinnon muotoilu käsikirja. Laurea-julkaisut 134. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/333810/Laurea%20Julkaisut…
Redecker, C., & Punie, Y. (2017). European Framework for the Digital Competence of Educators: DigCompEdu. European Commission. https://ec.europa.eu/jrc/en/publication/eur-scientific-andtechnicalrese…
Ruotsalainen, T., & Konkola, R. (2021). Opettajat pedagogiikan rajapinnoilla. Hiiltä ja timanttia. Metropolia ammattikorkeakoulu. https://blogit.metropolia.fi/hiilta-ja-timanttia
Silmälä, P. (toim.). (2020). DIGI 2020: Verkon uusia välineitä ja menetelmiä. Metropolia Ammattikorkeakoulun julkaisuja. Mikrokirjat. Metropolia Ammattikorkeakoulu. https://www.theseus.fi/handle/10024/347519
Timonen, P., & Dookie, G. (2021). Kurkistuksia verkko-opetuksen ja opetusteknologian mahdollisuuksiin. Humak
Timonen, P., Mäkelä, H., & Lukkarinen, S. (toim.). (2019). Kampuksella digittää. Poimintoja verkko-oppimisen kehittämisestä. Humanistinen ammattikorkeakoulu julkaisuja, 80. https://www.humak.fi/wpcontent/uploads/2019/06/kampuksella-digittaa-tim…
UNESCO. (2023). ChatGPT and Artificial Intelligence in higher education. The Global Education 2030 Agenda. https://www.iesalc.unesco.org/wp-content/uploads/2023/04/ChatGPT-and-Artificial-Intelligence-in-higher-education-Quick-Start-guide_EN_FINAL.pdf
f) Toiminnallinen pedagogiikka
Oppimateriaali
Hellström, M., Johnson, P., Leppilampi, A., & Sahlberg, P. (2015). Yhdessä oppiminen – Yhteistoiminnallisuuden käytäntö ja periaatteet. Into Kustannus.
Karppinen, S.J.A., Marttila, M., & Anita Saaranen-Kauppinen, A. (toim.). (2020). Seikkailukasvatusta Suomessa – pedagogisia ja didaktisia näkökulmia. Humanistinen ammattikorkeakoulu. https://www.humak.fi/wp-content/uploads/2020/0/seikkailukasvatusta-suomessa-outdoor-adventure-education-in-finland.pdf
Routarinne, S. (2004). Improvisoi! Kustannusosakeyhtiö Tammi. Helsinki. (saatavana myös uudistettu e-painos).
Saaranen-Kauppinen, A., Lindblad, K., Pekanheimo, E., & Muittari, J. (2018). Tartu ToiMeen!: Toiminnallisten menetelmien koulutusmateriaali opettajille. Humanistinen ammattikorkeakoulu. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-456-303-1
Tukeva oppimateriaali
Bask,S., Känsälä, E., & Kuusela, T. (2023). Sarjakuva ohjauksen tukena. Haaga-Helia eSignals. https://esignals.fi/kategoria/pedagogiikka/sarjakuva-ohjauksen-tukena/#d678a615
Honkala, N. (2018). Näkökulmia taiteen ja kulttuurin vaikutuksista oppimiseen. Sitra. https://www.sitra.fi/artikkelit/nakokulmia-taiteen-ja-kulttuurin-vaikutuksista-oppimiseen/
Honkanen,E., & Wilska,A. (2023). Pelillisyydellä motivaatiota oppimiseen. Haaga-Helia eSignals. https://esignals.fi/kategoria/pedagogiikka/erkat-2/#d678a615
Kataja, J., Jaakkola T., & Liukkonen, J. (2011). Ryhmä liikkeelle! Toiminnallisia harjoituksia ryhmän kehittämiseksi. Jyväskylä: PS-kustannus.
Kivelä, V., & Lempinen, J. (2010). Arki hallintaan - Nuorten ryhmätoiminnan ohjaaminen. KOTA – Lasten ja nuorten hyvinvointi ry. Turenki: Jaarli Oy. https://www.kota.fi/wp-content/uploads/KOTA-AHM_book_press-toinen-painos.pdf
Koch, H., Karkimo,K., & Laivola, T. (2022). Digitaalinen työkalu ryhmän tunneilmaston tunnistamiseen. Haaga-Helia eSignals Pro. https://esignals.fi/pro/2022/12/13/tunnepulssi-digitaalinen-tyokalu-ryhman-tunneilmaston-tunnistamiseen/#d678a615
Koskimäki,T., & Suihkonen,K. (2023). Ajattelen, siis olen luova. Haaga-Helia eSignals.https://esignals.fi/teemat/luovuus/ajattelen-siis-olen-luova/#d678a615
Lonka, K. (2017). Oivaltava oppiminen. Otava.
Nivala, E. (2019). Sosiaalipedagogisen ohjauksen malli maahanmuuttajaopiskelijoiden ohjaukseen vapaassa sivistystyössä. Suomen Kansanopistoyhdistys. https://peda.net/kansanopistot/sky/sospeva/sospevaohjaus/sommovst:file/download/aef2b3c5434c0aba598d5e590caaf9d9207228ef/Tiivistelma%CC%88_ohjauksen_malli_271020.pdf
Savolainen, F., Jyrkiäinen, A., & Eskola, J. (2018). Toiminnallinen opetus opettajan arjessa. Teoksessa J. Eskola, I. Nikanto, & S. Virtanen (toim.), Aikamme kasvatus: vain muutos on pysyvää? (ss. 165–186). Tampereen Yliopisto. https://trepo.tuni.fi/handle/10024/105001
Toivakka, S., & Maasola, M. (2011). Itsetunto kohdalleen! Harjoituksia itsetuntemukseen ja vuorovaikutustaitojen oppimiseen. Juva: Bookwell.
Turunen, E. (2022). Oppia leikki kaikki. Toiminnallinen draama tempaa mukaan myös luokan hiljaiset. Opettaja-lehti. https://www.opettaja.fi/tyossa/oppia-leikki-kaikki/
Uusikylä, K. (2012). Luovuus kuuluu kaikille. Bookwell Oy: Juva.
g) Pedagoginen johtaminen
Oppimateriaali
Hyyryläinen A., Kalavainen J., & Ylitervo, R. (2020). Pedagogista johtamista ammatillisen oppilaitoksen arjessa. Teoksessa P. Risku, S. Laitinen-Väänänen, A-L. Ojala, A-K.Tiihonen, & H. Torvinen (toim.), Tulevaisuuden opettaja (ss. 210–221). Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 283. Jyväskylä. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/344999/JAMKJULKAISUJA2832…
Mäki, K. (2022). Pedagoginen johtaminen – korkeakoulun johtajan työ vai yhteisön tapa toimia? Teoksessa K, Mäki, & L, Vanhanen-Nuutinen (toim). (2022). Korkeakoulupedagogiikka – ajat, paikat ja tulkinnat (ss. 214–224). Haaga-Helian julkaisut 7/2022. Newprint. https://www.haaga-helia.fi/fi/ajankohtaista/artikkelit/korkeakoulupedagogiikka-ajat-paikat-ja-tulkinnat
Niinistö-Sivuranta, S., & Mäki, K. (2022). Ekososiaalista sivistystä edistävä pedagoginen johtaminen – Tapaustutkimus suomalaisten korkeakoulujen strategioiden kestävyysosaamisesta. Ammattikasvatuksen Aikakauskirja, 24(4), 28–45. https://journal.fi/akakk/article/view/125875
Quinlan, K. (2014). Leadership of teaching for student learning in higher education: What is needed? Higher Education Research & Development, 33(1), 32–45. https://doi.org/10.1080/07294360.2013.864609
Tukeva oppimateriaali
AMK-lehti. (2023). Pedagoginen johtaminen korkeakoulussa. Jakso 3. AMK-lehti/ UASJournal. https://soundcloud.com/uas-journal/pedagoginen-johtaminen-korkeakouluissa?utm_source=clipboard&utm_medium=text&utm_campaign=social_sharing
Helsingin yliopisto. (2018, 15.10). Ope osaa: Pedagoginen johtaminen, osa 3. Helsingin yliopisto. https://www.youtube.com/watch?v=CULR7OJ8CJM&t=76s
JAMK. (2023). PEDAJOGI – Pedagogisen johtamisen blogi. Jyväskylän ammattikorkeakoulu. https://blogit.jamk.fi/pedajogi/
Jyväskylän yliopisto. (2017, 17.11). The concept of pedagogical leadership. JYU Avoin yliopisto. https://www.youtube.com/watch?v=2yQPN3iIWwA
Luomanen, T. & Luomanen-Jaakkola, L. (2023). Inhimilliset systeemit. Helsinki: Edita
Mäki, K., Marjanen P., & Niinistö-Sivuranta, S. (2019). Onko korkeakoulussa johtaminen mahdollista? Haaga-Helia eSignals. https://esignals.fi/kategoria/pedagogiikka/onko-korkeakoulussa-johtamin…
Mäki K., Holvikivi, J., Louhelainen, H., & Golnick, T. (2022). Lähellä vai kaukana? ‒ Toimiva johtamissäde edistää pedagogista hyvinvointia. Haaga-Helia eSignals. https://esignals.fi/kategoria/hr-ja-johtaminen/lahella-vai-kaukana-%E2%80%92-toimiva-johtamissade-edistaa-pedagogista-hyvinvointia/#8506c8b9
Mäki, K. (2020). Pedagogisen johtamisen palapeli. https://www.youtube.com/watch?v=8QbgS92vrLg&t=10s
h) Kestävän kehityksen pedagogiikka
Oppimateriaali
Konst, T. (2021). Kestävä kehitys korkeakoulutuksessa - sanoista tekoihin. Turku AMK. https://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522167774.pdf
Opetushallitus. (2023). Kestävä kehitys ammatillisen koulutuksen tutkinnon perusteissa. https://www.oph.fi/fi/opettajat-ja-kasvattajat/kestava-kehitys-ammatillisen-koulutuksen-tutkinnon-perusteissa
Siirilä, J., Konst, T., Friman, M., & Lahdenperä, J. (2021). Oppiminen ja opetus uudessa kestävässä maailmassa. Ammattikasvatuksen aikakauskirja, 23(4), 4–11.https://journal.fi/akakk/article/view/113316/66906
Tukeva oppimateriaali
Cantell, H., Aarnio-Linnanvuori, E. & Tani, S. (2022) Ympäristökasvatuksen tulevaisuus? Teoksessa H. Cantell, E. Aarnio-Linnanvuori, & S. Tani (toim.), Kestävän tulevaisuuden käsikirja (247–264). PS-kustannus.
Foster, R., Heikkinen, H., Nyberg, C., Saari, A., & Salonen, A. O. (toim.) (2023). Kertomuksia kestävästä elämästä. Into Kustannus. file:///C:/Users/h01817/Downloads/Kertomuksia_kest%C3%A4v%C3%A4st%C3%A4_el%C3%A4m%C3%A4st%C3%A4-7.pdf
Nyberg, C., & Siirilä, J. (2020). Kestävän kehityksen pedagogiikkaa osa 1: ”viheliäinen ongelma”. Haaga-Helia eSignals. https://esignals.fi/kategoria/pedagogiikka/kestavan-kehityksen-pedagogiikkaa-osa-1-viheliainen-ongelma/#c02dca06
Nyberg, C., & Siirilä, J. (2020). Kestävän kehityksen pedagogiikkaa osa 2: Pedagoginen painotus. HaagaHelia eSignals. https://esignals.fi/kategoria/pedagogiikka/kestavan-kehityksen-pedagogiikkaa-osa-2/#c02dca06
Salonen, A. (2010). Kestävä kehitys globaalin ajan hyvinvointiyhteiskunnan haasteena (ss. 7–147). Helsingin yliopisto. Tutkimuksia 318. https://helda.helsinki.fi/handle/10138/20067
Siirilä, J. (2016). Tulkintoja kestävän kehityksen käsitteestä YK:n kestävää kehitystä edistävän kasvatuksen teemavuosikymmenen 2005–2014 yhteydessä (ss. 3–43). Helsingin yliopisto. https://helda.helsinki.fi/handle/10138/159517
Siirilä, J. (2019). Ammatillinen opettaja rakentaa kestävää tulevaisuutta. Teoksessa H. Kotila (toim.), Ammatilliseksi opettajaksi. Haaga-Helian julkaisuja 10/2019. https://julkaisut.haaga-helia.fi/ammatilliseksi-opettajaksi/
Siirilä, J. (2023). Vihreä siirtymä & Digitalisaatio - Työkirja asiantuntijoille ja opettajille. Haaga-Helian julkaisut 7/2023. Haaga-Helia ammattikorkeakoulu. https://www.haaga-helia.fi/fi/ajankohtaista/artikkelit/vihrea-siirtyma-ja-digitalisaatio
i) Pedagoginen hyvinvointi ja turvallisuus 5 op
Oppimateriaali
Bergström, H., Löf, S., & Siirilä, J. (2020). Pedagoginen turvallisuus asettuu uuteen valoon. Haaga-Helia Signals. Haaga-Helia ammattikorkeakoulu. https://esignals.fi/kategoria/muut-aiheet/pedagoginen-turvallisuus-asettuu-uuteen-valoon/#46901bd8
Erkkilä, R., & Peuranka, S. (2021). Pedagoginen hyvinvointi voimaannuttaa ja
osallistaa opettajan ja opiskelijan. Oamk Journal. https://oamk.fi/oamkjournal/2021/pedagoginen-hyvinvointi-voimaannuttaa-ja-osallistaa-opettajan-ja-opiskelijan/
Opetushallitus. (2023). Kasvatuksen ja koulutuksen turvallisuus. https://www.oph.fi/fi/kasvatuksen-ja-koulutuksen-turvallisuus
Vanhanen-Nuutinen, L., & Aura, P. (toim.), (2023). Opas pedagogiseen hyvinvointiin. Haaga-Helia julkaisut 3/2023. Newprint, Raisio. https://www.haaga-helia.fi/fi/ajankohtaista/artikkelit/opas-pedagogiseen-hyvinvointiin
Tukeva oppimateriaali
Gamrasni, M. (toim.) (2021). Matkaopas yhteisöohjautuvuuteen. Haaga-Helia julkaisut 3/2021. Haaga-Helia ammattikorkeakoulu. https://www.haaga-helia.fi/fi/ajankohtaista/artikkelit/matkaopas-yhteisoohjautuvuuteen
Korhonen, V., & Toom, A. (2017). Opintoihin kiinnittymisen ja hyvinvoinnin yhteyksien tunnistaminen sekä pedagogisen hyvinvoinnin tukeminen korkeakoulun opetusyhteisössä. Teoksessa V. Korhonen, J. Annala, & P. Kulju (toim.), Kehittämisen palat, yhteisöjen salat - Näkökulmia koulutukseen ja kasvatukseen (ss. 131–154). Tampereen yliopistopaino. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-0500-0
Mäki, K. (2022). Pedagogisen hyvinvoinnin juuret tarvitsevat koko korkeakouluyhteisön kasvualustakseen. Haaga-Helia eSignals. https://esignals.fi/kategoria/pedagogiikka/pedagogisen-hyvinvoinnin-juuret-tarvitsevat-koko-korkeakouluyhteison-kasvualustakseen/#897a69cf .
Mäki, K. (2023, 16.4). Ammatillinen itseymmärrys. https://www.youtube.com/watch?v=pu-isbgDuAQ
Mäki, K. (2022, 11.3). Pedagoginen hyvinvointi. https://www.youtube.com/watch?v=DIVTRIO8HLA&t
Kotila, H., Vanhanen-Nuutinen, L., & Mäki, K. (2022). Pedagoginen hyvinvointi on koko oppivan yhteisön asia. Haaga-Helia eSignals.
https://esignals.fi/kategoria/pedagogiikka/pedagoginen-hyvinvointi-on-koko-oppivan-yhteison-asia/#897a69cf
Yrttiaho, R., & Posio, S. (2021). Opettajan hyvinvointikirja. PS-kustannus.