2.3.1 Yrittäjyyspedagogiikka
Kirjallisuus
Bacigalupo, K., Punie & Van den brande, L. (2016). EntreComp: The Entrepreneurship Competence Framework. European Commission. https://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/handle/JRC101581
Huusko, M., Vettenniemi, J., Hievanen, R., Tuurnas, A., Hietala, R., Kolhinen, J. & Ruskovaara, E. (2018) Yrittämään oppii yrittämällä – Yrittäjyys ammatillisessa koulutuksessa ja korkeakouluissa -arviointi. Karvin julkaisu 25/2018. https://karvi.fi/publication/yrittamaan-oppii-yrittamalla-yrittajyys-am…
OKM (2017) Yrittäjyyskoulutus ja -kasvatus. Yrittäjyyslinjaukset koulutukseen -kooste 2017. https://okm.fi/yrittajyyslinjaukset
Potinkara, H. (2019). Uskalla innostua. Opettajan opas yrittäjyysosaamiseen. Suomen Yrittäjät. https://www.yrittajat.fi/wp-content/uploads/2021/07/sy_opettajan_opas_y…
Suomen Yrittäjät. (2020). Opettajan opas yrittäjyyspedagogiikkaan. https://www.yrittajat.fi/wp-content/uploads/2021/07/sy_opettajan_opas_y…
Podcastit ja videot
Kiikeri, P. & Potinkara, H. (2021). Yrittäjyyspedagogiikan äärellä, jakso 1. Mitä on yrittäjyyspedagogiikka? Haaga-Helia eSignals. https://esignals.fi/kategoria/pedagogiikka/yrittajyyspedagogiikan-aarella-jakso-1/#581ca7b8
Kiikeri, P. & Potinkara, H. (2021). Yrittäjyyspedagogiikkaa visualistien silmin, jakso 2. Haaga-Helia eSignals. https://esignals.fi/kategoria/pedagogiikka/yrittajyyspedagogiikan-aarel…
Kiikeri, P. & Potinkara, H. (2021). Mercurian joulumyyjäiset, jakso 3. Haaga-Helia eSignals. https://esignals.fi/kategoria/pedagogiikka/yrittajyyspedagogiikan-aarel…
Kiikeri, P. & Potinkara, H. (2021). Yrittäjyyspedagogiikan äärellä, jakso 4. Haaga-Helia eSignals. https://esignals.fi/kategoria/pedagogiikka/yrittajyyspedagogiikan-aarel… 7.1.2022 17
Kiikeri, P. & Potinkara, H. (2021). Yrittäjyystaitojen kehittyminen pop up -kahvilassa, jakso 5. Haaga-Helia eSignals. https://esignals.fi/kategoria/pedagogiikka/yrittajyyspedagogiikan-aarel…
Kiikeri, P. & Potinkara, H. (2021). Yrittäjyystaitojen kehittäminen junamatkalla, jakso 6. Haaga-Helia eSignals. https://esignals.fi/kategoria/pedagogiikka/yrittajyyspedagogiikan-aarel…
Kiikeri, P. & Potinkara, H. (2021). Hyvinvointialan Sun klinikka – yrittäjyyden oppimisympäristö tarjoaa monialaisia palveluita asiakkaille, jakso 7. Haaga-Helia eSignals. https://esignals.fi/kategoria/pedagogiikka/yrittajyyspedagogiikan-aarella-jakso-7/#0c5021cb
Kiikeri, P. (2021). Ny-yrittäjyyttä Centrian moniammatillisissa yrittäjyysopinnoissa, jakso 8. Haaga-Helia eSignals. https://esignals.fi/kategoria/pedagogiikka/yrittajyyspedagogiikan-aarella-jakso-8/#0c5021cb
Kiikeri, P. (2021). Vuoden YES Agentti 2020 -tunnustus hius- ja kauneustiimille, jakso 9. Haaga-Helia eSignals. https://esignals.fi/kategoria/pedagogiikka/yrittajyyspedagogiikan-aarella-jakso-9/#0c5021cb
Potinkara, H. (2021). Terveydenhoitajat oppivat yrittäjyyttä palvelumuotoilun keinoin, jakso 10. Haaga-Helia eSignals. https://esignals.fi/kategoria/pedagogiikka/yrittajyyspedagogiikan-aarella-jakso-10/#0c5021cb
Potinkara, H. (2021). Tulevaisuuden Tekijät -hanke mahdollistaa nuorten yrittäjyyden nuorten ehdoilla, jakso 11. Haaga-Helia eSignals. https://esignals.fi/kategoria/pedagogiikka/yrittajyyspedagogiikan-aarella-jakso-11/#0c5021cb
Kiikeri, P. (2021). Turun ammatti-instituutin Wisiossa visioidaan yrittäjyysideoita, jakso 12. Haaga-Helia eSignals. https://esignals.fi/kategoria/pedagogiikka/yrittajyyspedagogiikan-aarella-jakso-12/#0c5021cb
Kiikeri, P. & Potinkara, H. (2021). Kulttuurialan yrittäjyys rakentuu oman osaamisen kehittämisestä, jakso 13. Haaga-Helia eSignals. https://esignals.fi/kategoria/yrittajyyspedagogiikan-aarella-jakso-13/#0c5021cb
Kiikeri, P. & Potinkara, H. (2021). Yrittäjyystaidot esille visuaalisessa portfoliossa, jakso 14. Haaga-Helia eSignals. https://esignals.fi/kategoria/yrittajyyspedagogiikan-aarella-jakso-14/#0c5021cb
Verkkomateriaalit
Verkkomateriaali Arene. (2018). Yrittäjyyssuositukset korkeakouluille. https://arene.fi/julkaisut/raportit/arenen-yrittajyyssuositukset
Nuori yrittäjyys Ry. (2021). Vuosi yrittäjänä. https://nuortennyt.fi/palvelu/vuosi-yrittajana-korkea-aste/
Suomen Yrittäjät. (2021). Yrittäjyysmateriaalia -opettajille. https://nuortennyt.fi/opettajille/
Yes Ry. (2021) Yes – verkoston materiaalit. https://yesverkosto.fi/materiaalit
Yksityisyrittäjäin säätiö. (2021). Tralla-yrittäjyyskasvatusportaali. https://tralla.fi/
2.3.2 Erityinen tuki
Artikkelit
Honkanen, E., Kangasaho, M. & Nuutila, L. (2019). Erityisen tuen muodot ja mahdollisuudet ammatillisessa koulutuksessa. Teoksessa H. Kotila (toim.), Ammatilliseksi opettajaksi. Haaga-Helia ammattikorkeakoulu. ss. 100-109. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/267681/ammatilliseksiopet… low ed=y
Kirjallisuus
Villa, T., Vuorio, N. & Boltar, L. (toim.) (2018). Ohjaajan opas sujuvamman opiskelun tukemiseen. Kuntoutussäätiö. https://kuntoutussaatio.fi/assets/files/2018/10/VANU-OHJAAJIENOPASKUNTO…
Villa, T., Vuorio, N. & Boltar, L. (toim.) (2018). Opas sujuvampaan opiskeluun – Opiskelijan käsikirja. Kuntoutussäätiö. https://kuntoutussaatio.fi/assets/files/2018/10/VANU-OHJAAJIEN-OPAS-KUN…
Räty, K. (2016). Erityinen tuki elinikäisen oppimisen mahdollistajana ammatillisessa aikuiskoulutuksessa. [Väitöskirja, Helsingin yliopisto] http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-51-1962-9
Verkkomateriaali
Kuntoutussäätiö. (2017). Oppimisvaikeuksista. https://oppimisvaikeus.fi/ 7.1.2022
2.3.3 Kansainvälisyysosaaminen ja ihmisoikeuspedagogiikka
Artikkelit
Larna, R. (2010). Opettajan monikulttuurinen osaaminen - yhdenvertaisuuden edistämisestä aitoon kohtaamiseen. Teoksessa: M. Rantala (toim.), Maahanmuuttajat ja ammatillisen osaamisen moninaisuus. Kokemuksia ammattikorkeakoulun luovilta aloilta. Metropolian ammattikorkeakoulu, ss. 99-113. https://www.metropolia.fi/sites/default/files/images/content/content-fi…
Blogit
Juutilainen, P-K., Kaukinen, R & Tirinen, E. (2020). Arkiesimerkki tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustyöstä ammatillisessa oppilaitoksessa. Haaga-Helia eSignals. https://esignals.fi/kategoria/pedagogiikka/arkiesimerkki-tasa-arvo-ja-y…
Kaukinen, R. (2019). Opettajan intersektionaalinen ja antirasistinen työote. Haaga-Helia eSignals. https://esignals.fi/kategoria/pedagogiikka/opettajan-intersektionaalinen-ja-antirasistinen-tyoote/#9e830325
Kirjallisuus
Asia Society & OECD. (2018). Teaching for Global Competence in a Rapidly Changing World. https://doi.org/10.1787/9789264289024-en
Ikonen, R., Tähtinen, J. & Hilpelä, J. (2021). Johdatusta demokratian ja kasvatuksen kysymyksiin. Pääkirjoitus. Kasvatus & Aika 15 (3–4), 4–9. https://journal.fi/kasvatusjaaika/article/view/111919/65955
Juva, I. (2019). Who can be ‘normal’?: Constructions of normality and processes of exclusion in two Finnish comprehensive schools. [Väitöskirja, Helsingin yliopisto] https://helda.helsinki.fi/handle/10138/306212
Kasa, T., Kouros, K. & & Skottman-Kivelä, P. (2020). Perus- ja ihmisoikeudet opetus- ja kasvatusalalla. Oikeudellinen ja pedagoginen opas alan opiskelijoille ja asiantuntijoille. Helsingin yliopisto, kasvatustieteellinen tiedekunta. Helsinki: Unigrafia. https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/perus-_ja_ihmisoikeudet_opetus-_ja_kasvatusalalla.pdf
Kokko, T., Spens, K., Aholainen, R., Hakala, J., Hokkanen, J., Holmström, S., Lundin, K., Lähdeniemi, S., Paakkanen, I. & Vihma-Purovaara, T. (2020). Yhteistyössä maailman parasta: Korkeakoulutuksen ja tutkimuksen kansainvälisyyden edistämisen linjausten 2017–2025 seuranta ja kehittäminen. Helsinki: Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2020:14. https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/162059
Korkala, S. (2021). Virtuaalisen kansainvälisyyden muodot ja osaaminen toisen asteen oppilaitoksissa. Raportit ja selvitykset 2021:3. https://www.oph.fi/fi/tilastot-ja-julkaisut/julkaisut/virtuaalisen-kans…
Kurki, T. (2019). Immigrant-ness as (mis)fortune?: Immigrantisation through integration policies and practices in education. [Väitöskirja, Helsingin yliopisto]. https://helda.helsinki.fi/handle/10138/294719
Moilanen, A., Kaarttinen, J. & Taneli, M. (2021). Sivistys ja demokratia. Kasvatus & Aika 15 (3 – 4), 28 – 44. https://journal.fi/kasvatusjaaika/article/view/108971/65956
OECD. (2018). Preparing our youth for an inclusive and sustainable world - The OECD PISA global competence framework. https://www.oecd.org/pisa/Handbook-PISA-2018-Global-Competence.pdf 7.1.2022
Opetus- ja kulttuuriministeriö. (2020). Oikeus osata. Ammatillinen koulutus. Laadun ja tasa-arvon kehittämisohjelma 2020-2022. https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/162296/Oikeu…
Rautiainen, M., Vanhanen-Nuutinen, L. & Virta, A. (2014). Demokratia ja ihmisoikeudet. Tavoitteet ja sisällöt opettajankoulutuksessa. Opetus- ja kulttuuriministeriön työryhmämuistioita ja selvityksiä 2014:18. Helsinki: Opetus- ja kulttuuriministeriö. https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/75251/tr18.pdf
Talib, M.-T. & Lipponen, P. (2008): Kuka minä olen? Monikulttuuristen nuorten identiteettipuhetta. Kasvatusalan tutkimuksia 37. Helsinki: Suomen kasvatustieteellinen seura.
Teeri, T. (2019). Jokaiselle mahdollisuus kansainvälistymiseen. Helsinki: Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2019:15. Saatavana: https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/161526
Podcastit ja videot
Oikeusministeriö. (2017, 21.12). Yhdenvertaisuus ja syrjimättömyys (video 2): Omakohtaisia tarinoita. Rainbow Rights -hanke. https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=fCrWDLVxz_4
2.3.4 Digipedagogiikka
Artikkelit
Kiikeri, P. (2021). Hymyn vaikutus positiivisen tunnetilan syntymiseen digitaalisessa vuorovaikutuksessa. eSignals Pro. https://esignals.fi/pro/2021/09/17/hymyn-vaikutus-positiivisen-tunnetilaan-syntymiseen-digitaalisessa-vuorovaikutuksessa/#0c5021cb
Blogit
Ruotsalainen,T. & Riitta Konkola, R. (2021). Hiiltä ja timanttia. Opettajat pedagogiikan rajapinnoilla. Metropolia pedagoginen blogi. https://blogit.metropolia.fi/hiilta-ja-timanttia
Kirjallisuus
Huhtanen, A. (2019). Verkko-oppimisen muotoilukirja. Aalto-yliopisto & Akseli Huhtanen. https://fitech.io/app/uploads/2019/09/Verkko-oppimisen-muotoilukirja-v-…
Marstio, T. (2020). Verkko-opinnon muotoilu käsikirja. Laurea-julkaisut 134. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/333810/Laurea%20Julkaisut…
Redecker, C. & Punie, Y.(2017). European Framework for the Digital Competence of Educators: DigCompEdu. European Commission. https://ec.europa.eu/jrc/en/publication/eur-scientific-andtechnicalrese…
Silmälä, P. (toim.). (2020). DIGI 2020: Verkon uusia välineitä ja menetelmiä. Metropolia Ammattikorkeakoulun julkaisuja. Mikrokirjat. Metropolia Ammattikorkeakoulu. https://www.theseus.fi/handle/10024/347519
Timonen, P. & Mäkelä, H. & Lukkarinen, S. (toim.). (2019). Kampuksella digittää. Poimintoja verkkooppimisen kehittämisestä. Humanistinen ammattikorkeakoulu julkaisuja, 80. https://www.humak.fi/julkaisut/kampuksella-digittaa-poimintoja-verkko-oppimisen-kehittamisesta/
Verkkomateriaali
eAMK-verkkototeutusten laatukriteerit: suunnittelu
https://digipedaohjeet.hamk.fi/wp-content/uploads/2021/08/eamk_laatukri…
eAMK-verkkototeutusten laatukriteerit: toteutus
https://digipedaohjeet.hamk.fi/wp-content/uploads/2021/08/eamk_laatukri…
2.3.5 Taidelähtöinen pedagogiikka
Artikkelit
Mönkkönen, T. (2020). Kulttuuri tuottaa hyvää. Teoksessa A. Kinnunen & A. Waldén (toim.), Osallisuuden lähteillä – Oivalluksia, menetelmiä ja välineitä osallisuuden vahvistamiseen. Kuopio: Savonia ammattikorkeakoulu, ss. 81-85. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/345648/OsallisuudenLahtei… ed=y
Savolainen, M. (2020). Voimauttava valokuva – Työote, joka sytyttää silmät. Teoksessa A. Kinnunen & A. Waldén (toim.), Osallisuuden lähteillä – Oivalluksia, menetelmiä ja välineitä osallisuuden vahvistamiseen. Kuopio: Savonia-ammattikorkeakoulu, ss. 71-80. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/345648/OsallisuudenLahtei… ed= y
Kirjallisuus
Dewey, J. (2010). Taide kokemuksena. Niin&Näin.
Heinilä, H., Honkanen, E., Pitkänen, K. & Wredfors, M. (2020). Saanko näyttää maailmani sinulle – Oppimisen taikaa valokuvaharjoituksilla. Oppimisen taika -hanke 2019–2021. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/345274/Saanko_nayttaa_maailmani_sinulle_valokuvatyokirja.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Honkala, N. (2018). Näkökulmia taiteen ja kulttuurin vaikutuksista oppimiseen. Sitra. https://www.sitra.fi/artikkelit/nakokulmia-taiteen-ja-kulttuurin-vaikut…
Kulttuuri- ja taidealojen keskusjärjestö KULTA ry. (2019). Kulttuurin ja taiteen vaikutukset ihmiseen ja yhteiskuntaan. https://kulttuurijataide.fi/wp-content/uploads/2020/09/Kulttuurin-ja-taiteen-vaikutukset-ihmiseen-ja-yhteiskuntaan-.pdf
Laukkanen, A., Miettinen, S. Elonheimo, A.M., Ojala, H., Saresma, T. (2018). Feministisen pedagogiikan ABC — Opas ohjaajille ja opettajille. Vastapaino. 7.1.2022
Laine, P. (2012). Luovuutta työhön: taidelähtöiset menetelmät työhyvinvoinnin ja työnohjauksen välineinä. Uniperess.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. (2019). Kulttuurihyvinvointi ja taidelähtöiset menetelmät. https://thl.fi/fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet/kehittyvat-kaytannot/kulttuurihyvinvointi-ja-taidelahtoiset-menetelmat
Verkkomateriaali
Suomen Nuorisosirkusliitto. (2021). Sosiaalinen sirkus. https://snsl.fi/sosiaalinen-sirkus/#.X46MZtAzbIU
Suomen nuorisosirkusliitto. (2021). Verkkoaineistoja. https://snsl.fi/jasenyhteisoille/materiaalit/#.X7pp80zY2y
Taikusydän. (2021). Tietopankki Taikusydän. https://taikusydan.turkuamk.fi/
2.3.6 Pedagoginen johtaminen
Artikkelit
Bergström, H. & Mäki, K. (2019). Pedagoginen johtaminen ja johtajuus – yksin vai yhdessä? Teoksessa H. Kotila (toim.), Ammatilliseksi opettajaksi. Haaga-Helian julkaisuja 10/2019, ss. 93-99. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/267681/ammatilliseksiopet… low ed=y
Hyyryläinen A., Kalavainen J. & Ylitervo, R. (2020). Pedagogista johtamista ammatillisen oppilaitoksen arjessa. Teoksessa P. Risku, S. Laitinen-Väänänen, A-L. Ojala, A-K.Tiihonen & H. Torvinen (toim.), Tulevaisuuden opettaja. 2020. Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 283. Jyväskylä. ss. 210-221. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/344999/JAMKJULKAISUJA2832… 2 &isAllowed=y
Mäki, K. (2019). Pedagogiset johtajat. Teoksessa K. Mäki, L. Vanhanen-Nuutinen, S. Mielityinen & S-P. Hakamäki. (toim.), Kiviä ja keitaita II. Ammattikorkeakoulutyö muutoksessa. Haaga-Helian julkaisut 3/ 2019. Grano: Helsinki, ss. 71-74. https://www.haaga-helia.fi/sites/default/files/file/2020-10/kivia-ja-keitaita.pdf
Blogit
Mäki, K., Marjanen P. & Niinistö-Sivuranta, S. (2019). Onko korkeakoulussa johtaminen mahdollista? Haaga-Helia eSignals. https://esignals.fi/kategoria/pedagogiikka/onko-korkeakoulussa-johtamin…
Kirjallisuus
Kovalainen, M.T. (2020). Pedagoginen johtajuus ja sen vaje yleissivistävän perusopetuksen järjestelmä- ja systeemitason muutoksessa. JYU Dissertations 257. Jyväskylän yliopisto. https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/71244/978-951-39-8243-0_v…
Podcastit ja videot
Mäki, K. (2020, 7.9) Pedagogisen johtamisen palapeli -video. https://www.youtube.com/watch?v=8QbgS92vrLg&t=10s
2.3.7 Kestävän kehityksen pedagogiikka
Artikkelit
Siirilä, J. (2019). Ammatillinen opettaja rakentaa kestävää tulevaisuutta. Teoksessa H. Kotila (toim.), Ammatilliseksi opettajaksi. Haaga-Helian julkaisuja 10/2019. https://julkaisut.haaga-helia.fi/ammatilliseksi-opettajaksi/
Blogit
Nyberg, C. & Siirilä, J. (2020). Kestävän kehityksen pedagogiikkaa osa 1: ”viheliäinen ongelma”. Haaga-Helia eSignals. https://esignals.fi/kategoria/pedagogiikka/kestavan-kehityksen-pedagogi…
Nyberg, C. & Siirilä, J. (2020). Kestävän kehityksen pedagogiikkaa osa 2: Pedagoginen painotus. HaagaHelia eSignals. https://esignals.fi/kategoria/pedagogiikka/kestavan-kehityksen-pedagogi…
Kirjallisuus
Rohweder, L. & Anne Virtanen, A. (2008). Kohti kestävää kehitystä - Pedagoginen lähestymistapa. Opetusministeriön julkaisuja 2008:3 https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/79112/opm03…
Salonen, A. (2010). Kestävä kehitys globaalin ajan hyvinvointiyhteiskunnan haasteena. [Väitöskirja, Helsingin yliopisto]. Tutkimuksia 318. https://helda.helsinki.fi/handle/10138/20067
Siirilä, J. (2016). Tulkintoja kestävän kehityksen käsitteestä YK:n kestävää kehitystä edistävän kasvatuksen teemavuosikymmenen 2005–2014 yhteydessä. [Väitöskirja, Helsingin yliopisto]. https://helda.helsinki.fi/handle/10138/159517
Verkkomateriaali
Suomen kestävän kehityksen toimikunta. (2013). Suomi, jonka haluamme 2050 – Kestävän kehityksen yhteiskuntasitoumus.
Suomen YK-liitto. (2020). Kestävän kehityksen tavoitteet. https://www.ykliitto.fi/sites/www.ykliitto.fi/files/media/kestavan_kehi…
2.3.8 Omavalintainen painotus
Etsi painotukseesi sopivat aineistot.