Kestävää matkailua Uudellamaalla edistävä Carbon Neutral Experience 2.0 starttasi torstaina – yhä useampi yritys on kiinnostunut STF-merkistä

Carbon Neutral Experience 2.0:n aloitustapahtuma keräsi yli kuusikymmentä kiinnostunutta oppimaan lisää Sustainable Travel Finland -ohjelmasta ja -merkistä. Yritysten mukaan erityisesti vastuullisuusviestintä ja vastuullisuuden markkinointi tuntuvat haastavilta.

Vaeltaja katsoo sumuiselle järvelle päin rinkka selässä. Hän on pukeutunut loppusyksyn mukaisesti.
Uutinen

Body

Kestävää matkailua Uudellamaalla edistävä Carbon Neutral Experience 2.0 (CNE 2.0) starttasi torstaina positiivisissa merkeissä Helsingin Pasilassa järjestetyssä aloitustilaisuudessa. Tapahtumaan kokoontui yli kuusikymmentä asiantuntijaa sekä kuntien ja eri aloilla toimivien yritysten edustajaa.

Tapahtuma käynnistyi Carbon Neutral Experience 2.0:n esittelyllä, jossa käytiin läpi erilaisia tavoitteita, tarjottuja palveluita sekä tulevan kevään työpajoja ja valmennuksia, joissa yrityksiä sparrataan ja opastetaan Sustainable Travel Finland (STF) -ohjelman eri vaiheissa, jotta ne saavuttaisivat STF-merkin.

CNE 2.0:n edustajien jälkeen ääneen pääsi Visit Finlandin Hanna Muonionvaara, joka puhui maksuttoman STF-ohjelman käytännön merkityksestä sekä sen kautta saavutettavasta STF-merkistä, jolla viestitään kansainvälisille matkailijoille yrityksen tai destinaation kestävästä toiminnasta.

STF-merkin suorittaneiden Ravintola Tilan Kaisa Rantama ja Valo Hotel & Workin Marika Vihko käsittelivät puheissaan vastuullisuuden merkitystä heidän yrityksissään sekä siitä, miten STF-merkin hankkiminen on vaikuttanut liiketoimintojen lisäksi jopa yritysten työhyvinvointiin.

Tapahtuman viimeinen puhuja oli Visit Espoon Karoliina Korpela, joka avasi hieman, millaisia hyötyjä STF-ohjelma on tuonut ja voi tuoda koko matkailualueelle ja miten Visit Espoo tukee STF-merkin saaneita yrityksiä muun muassa tarjoamalla näkyvyyttä.

Tapahtuma tarjosi arvokasta tietoa

Carbon Neutral Experience 2.0:ssa työskentelevä Haaga-Helia ammattikorkeakoulun projektipäällikkö Sami Nykter sanoo tapahtuman tarjonneen paljon arvokasta tietoa jopa hänelle itselleen. Nykterille tuli yllätyksenä, että toisin kuin ulkomaalaiset matkailijat, kotimaan matkailijat eivät juurikaan tunne STF-merkkiä tai siihen liittyviä vastuullisuusperiaatteita.

– Tulihan se vähän yllätyksenä, mutta toisaalta Visit Finlandin markkinointi kohdistuu kansainvälisiin matkailijoihin. Yritysten puheenvuoroissa korostui, että erityisesti vastuullisuusviestintä ja vastuullisuuden markkinointi tuntuvat olevan haasteellisia kotimaisille matkailuyrityksillä, hän pohtii.

Nykter kertoo asian käyneen ilmi jo aikaisemmin tehdyissä yrityshaastatteluissa, ja että juuri tähän Carbon Neutral Experience 2.0 tuleekin kohdistamaan yrityksiä tukevia toimia. Samalla hän tunnustaa odottavansa innolla kevään STF-työpajoja, jotka käynnistyvät jo maaliskuussa. 

Tulevissa työpajoissa käydään läpi STF-ohjelman vaatimaa seitsemää eri askelta, kuten esimerkiksi sitoutumista, osaamisen kehittämistä, kehittämissuunnitelman tekoa, sertifiointia ja mittaamista sekä tietystikin vastuullisuusviestintää.

STF-työpajoja järjestetään eri puolilla Uuttamaata, jotta mahdollisimman moni yrittäjä pääsisi paikalle. Tähän mennessä paikoiksi ovat varmistuneet ainakin Helsinki, Hyvinkää, Lohja, Nurmijärvi, Raasepori, Sipoo ja Porvoo. Hankkeen rahoittajana toimii Uudenmaan liitto ja toteutetaan vuosina 2023–2025.

Voit ilmoittautua työpajoihin alapuolella olevan linkin kautta: https://link.webropolsurveys.com/S/D1EC9B699534419B

 

Ota yhteyttä
Sami
Nykter
projektipäällikkö
+358 294471186
sami.nykter@haaga-helia.fi